Belasting voor toeristen

Op dit moment kijk ik uit over een zomers berglandschap in Winterberg in het Duitse Sauerland. We zitten in een huisje op een mooie berghelling voor nog geen tachtig euro per nacht. Daar komt voor twee volwassenen dan nog wel even vijf euro toeristenbelasting per nacht bij. Nu is belasting betalen nooit leuk, maar in Winterberg worden de inkomsten van deze belasting gebruikt voor de toeristische infrastructuur. Dat is weliswaar een algemeen begrip maar ergens geeft het toch het gevoel dat het mij als toerist ten goede komt.

In Putten wordt ook al jaren toeristenbelasting geheven. Het tarief is nu 1,09 euro per persoon per nacht. Dat is zeker een stuk lager dan in Winterberg, maar het leverde Putten volgens de meest recente jaarrekening (van 2016) toch 489.000 euro op. In Putten valt deze belasting onder de ongebonden lokale heffingen. Het betekent zo ongeveer dat deze inkomsten onder de algemene middelen vallen en theoretisch kan dit gebruikt worden voor zaken waar toeristen niets aan hebben of zelfs juist niet op zitten te wachten.

Een ander verschil met de toeristenbelasting in Winterberg is dat je er in Winterberg nog een SauerlandCard bij krijgt. Hiermee krijg je korting op tientallen dingen in de regio. Dit varieert van kortingen op wandelkaarten tot entreegelden van zwembaden en andere toeristische attracties. Het regionale openbaar vervoer is hiermee zelfs helemaal gratis. Nu is hier genoeg te doen in de regio, dus als je echt wilt haal je die 2,50 euro er dagelijks wel uit. Als ik de Duitse toelichting goed gelezen heb, compenseren de gemeenten de gegeven korting weer gedeeltelijk vanuit de inkomsten van de toeristenbelasting. Voor een ieder een win-winsituatie en vooral ook voor mij. Hoewel het soms maar om kleine kortingen gaat van bijvoorbeeld vijftig cent per persoon, als toerist houd je er toch een (nog) leuker gevoel aan over als je ergens geweest bent met korting.

In Putten wordt al in het coalitieprogramma van 2014 gesproken over een soort van Puttense toeristenkortingskaart. Er is wel eens onderzoek geweest en daaruit zou zijn gekomen dat lokale ondernemers het niet zien zitten. Ook is er eens een Veluwe toeristenkaart geweest die iedereen los kon kopen met gratis openbaar vervoer, maar juist daardoor werd deze eigenlijk vooral als goedkoop openbaar vervoersbewijs gekocht door lokale bewoners. Elk jaar valt in de gemeentelijke jaarverslagen te lezen dat er onderzoek naar gedaan wordt. Er zijn zelfs meerdere keren concrete invoeringsdata genoemd, die nooit gehaald zijn. We krijgen het in Putten maar niet voor elkaar om samen met plaatselijke en/of regionale ondernemers een kortingskaart voor de overnachtende toerist in te voeren.

De Veluwe staat weer aan top in Nederlandse vakantiebestemmingen, maar door alleen maar te praten over een toeristenkaart hebben Putten en deze ondernemers daar niet echt aan bijgedragen. Hoe lang blijft de Veluwse toerist in Putten op deze manier nog wel bijdragen aan de Puttense algemene middelen?

Martijn Fabriek.