(Om)leiden naar gevaar

De afgelopen weken kwam ik een paar keer terecht bij het afgesloten stuk van de Stationsstraat. Een paar keer op maandagochtend voor zeven uur om iemand naar het station te brengen en een paar keer 's middags als ik bij het naar huis rijden vergeten was dat er een omleiding was. 's Middags na vijf uur is het gewoon een beetje irritant dat je lang moet wachten voor een verkeerslicht dat allerlei verkeerstromen (fietsers en auto's ook nog apart) over één gedeelte van een rotonde moet loodsen. Maar goed, dat mag ik vooral mijzelf aanrekenen. Ik had ook gewoon een andere route kunnen nemen.

's Ochtends rond kwart voor zeven is het nog niet zo druk en hoef je meestal niet lang te wachten voordat je op de omleidingsroute komt via de Industrieweg en Nijverheidsweg richting het station. Totdat je op de Nijverheidsweg komt. Dan blijkt er ondanks het vroege tijdstip toch al heel wat op de weg te zijn en gebeurt er ineens van alles. Auto's komen van beide kanten, vrachtwagens van beide kanten, vrachtwagens die achteruit in moeten parkeren bij één van de aanliggende bedrijven, automobilisten die daar net niet op willen wachten en er aan de andere kant van de weg nog even voorlangs willen, vrachtwagens die vertrekken van één van de bedrijven, vrachtwagens die half op straat aan de Nijverheidsweg geparkeerd staan omdat ze moeten wachten voordat ze bij een bedrijf het terrein op mogen, tientallen fietsers die overal tussendoor rijden want de trein moet gehaald worden. Eigenlijk is het gewoon een plaatselijke verkeerschaos. Je kan het niemand kwalijk nemen die daar rijdt. Er is geen fatsoenlijke alternatieve route van of naar het station en die vrachtwagens moeten daar nu eenmaal bij die bedrijven zijn. Die chauffeurs en de bedrijven aan de Nijverheidswegs zullen er ook niet om gevraagd hebben dat er daar wekenlang een omleidingsroute door loopt.

Ik vraag me wel af (en die bedrijven wellicht met mij) of dit langdurig helemaal afsluiten van dat stukje Stationsstraat en de halve rotonde bij de Jan Nijenhuisstraat wel echt noodzakelijk is. Je zou zeggen dat er toch ruimte zou zijn om de aansluiting met de nieuwe Henslare te maken naast het bestaande stuk weg om in een korte periode de aansluiting van het oude Stationsstraat traject met de nieuwe rotonde te kunnen maken. Dit zal wel wat simplistisch gedacht zijn, maar als je ziet welke gevaarlijke situaties zich nu voordoen op de Nijverheidsweg vooral als het donker en/of regenachtig is, dan had het misschien toch anders gekund.

Gevaarlijke wegen en kruisingen staan door recente ongelukken hoog op de politieke agenda in Putten, maar door dergelijke omleidingen worden er juist gevaarlijke verkeersituaties in Putten gecreëerd.

Martijn Fabriek.