Fabrieksterrein: Uitgelicht

Aan het einde van de middag begint het alweer donker te worden. De donkere dagen voor kerst breken aan. November is wat dat betreft een overgangsmaand. Vooral doordat eind oktober de klok een uur teruggezet is, lijken de dagen in november opeens heel kort. Regelmatig moeten de tijdschakelaars voor de verlichting bijgesteld worden. Over een aantal weken komen er snel een hoop lichtjes bij. Dan zullen de kerstlampjes overal te zien zijn. Ik ben blij dat er geen zwarte lampjes bestaan, anders zouden daar wellicht ook nog maatschappelijke discussies over ontstaan. Ook het college had plannen om ten behoeve van duurzaamheid een aantal lampen in het buitengebied op zwart te zetten. 47 Lantaarnpalen zouden dan geschrapt kunnen worden, vooral langs rechte wegen in het buitengebied. Natuurlijk zal dat besparing in energie-, onderhoud- en vervangingskosten opleveren, maar ik vraag mij af of dat moet komen van deze 47 lantaarnpalen. Alleen al op het onlangs vernieuwde stuk Harderwijkerstraat staan al minstens 50 lantaarnpalen. Daar is geen discussie geweest of er minder licht komt op rechte stukken zonder zijwegen. De Harderwijkerstraat is zeker mooi geworden en men zal wat verlichting betreft gedacht hebben dat het ook in het donker daarom goed getoond moet worden. Ik snap daarom ook niet dat er uitgerekend naar het al relatief donkere buitengebied gekeken wordt. Als er dan toch op licht bezuinigd moet worden, dan zijn er ook binnen de bebouwde kom wel andere plekken waar eens kritisch naar de hoeveelheid lantaarnpalen gekeken kan worden. Vorige week moest ik rond zeven uur 's avonds in het donker en bij regenachtig weer wachten voor een tweetal langzaam rijdende treinen bij de spoorwegovergang bij het station. Blijkbaar was er een aantal minuten daarvoor een trein gestopt bij het station. Het was druk met vertrekkende fietsers en auto's. Een groot gedeelte van die fietsers rijdt zonder verlichting de Stationsstraat op. Hoe overtuigd wil je als kwetsbare fietser ongezien aangereden worden, vraag ik mij dan verbazend af. Wat mij nog meer verbaasde dat er ook drie (!) auto's vanuit de parkeerplaatsen aan beide kanten van het station tussenvoegen zonder enige vorm van verlichting. Levensgevaarlijk voor de bestuurder zelf maar zeker ook voor andere wegdeelnemers die op straat geconfronteerd worden met een bijna onzichtbaar stuk bewegend blik van duizend kilo. Is het zo'n zee van licht bij het station dat het de bestuurder niet eens opvalt dat hij/zij zonder eigen verlichting wegrijdt? Of is het slordigheid? Hoe dan ook: het is een wonder dat deze drie auto's zo zonder licht wegreden zonder dat dit leidde tot grote ongelukken. Binnenkort verschijnt overal de verlichting van het kerstfeest. Het is te hopen dat we het allemaal mogen meemaken zonder eerst tegen een onverlichte auto van zo'n onbenullige bestuurder te verongelukken.Martijn Fabriek