• Tim van Donkersgoed

Puttenaren hebben last van wegvallende wifi

PUTTEN Veel inwoners van Putten die bij KPN een abonnement voor internet en televisie hebben afgesloten, hebben al enige tijd last van wegvallende wifi. „Internet via wifi werkt niet. Oplossing zou moeten zijn om een andere bandbreedte te kiezen (2.4gh). Dat kan via de website, maar bij mij werkt dat niet", zo laat Jeroen Klompenhouwer uit Putten weten.

„Ik ben alleen 's avonds thuis en dan ondervindt ik vaak een storing in de Wi-Fi omdat die dan gewoon afslaat. Even later doet de Wi-Fi het dan weer meestal. Soms is er ook gewoon heel slecht ontvangst door het huis heen, sinds vorige week zondag ongeveer", aldus een andere inwoner.

SOFTWARE-UPDATE Bij het afsluiten van een (glasvezel)abonnement bij KPN ontvingen klanten de laatste jaren vaak de Experia Box V10 als router. Halverwege december heeft deze versie een software-update gekregen. Sinds dat moment hebben veel gebruikers te maken met een slechte wifi-verbinding die niet werkt of vaak wegvalt.

GLASVEZEL Verder zijn er in Putten mensen die al twee weken geen glasvezel hebben, omdat Reggefiber niet in de wijkcentrale kan komen.

OPLOSSEN KPN erkent de problemen en heeft aangegeven onderzoek te doen. Samen met fabrikanten van de hardware wordt naar de oorzaak van het probleem gezocht. Volgens enkele Puttenaren helpt een telefoontje of chatbericht naar KPN: „Even KPN bellen, wij hadden het ook dat de WiFi er steeds uit lag en zij konden het zo verhelpen via de telefoon", laat iemand weten via Facebook.

Marjolein Mulder: ,,Mijn dochter had steeds hinder dat ze geen verbinding had en wij dachten dat ze een instelling had veranderd. Maar ik kwam er achter dat wij zelf ook regelmatig geen verbinding hebben. De enige oplossing is dan Experia Box compleet uitschakelen en alles opnieuw opstarten. En dan doet ie het meestal weer."

Metje van Essen: ,,Ik ervaar het als erg lastig. Op mobiele telefoon regelmatig uitval, maar op tablet niet."