• 30 verenigingen in Putten kregen een cheque uitgereikt.

    Foto: Rabobank / Patrick Siemons Fotografie
  • Bianca en Gerrit Blom van Truckfestijn haalden het hoogste bedrag op.

    Foto: Rabobank / Patrick Siemons Fotografie

Rabobank deelt meeste geld uit in Putten

PUTTEN Rabobank Randmeren verdeelde dit jaar 70.000 euro in haar verzorgingsgebied op de slotavond van de Clubkas Campagne. Het grootste bedrag ging naar Putten: 16.341 euro. Kantoordirecteur Coen Nap verdeelde dit over dertig verenigingen.

Marco Jansen

 

Niet zonder trots zei Nap dat Putten de meeste stemmen had behaald van alle kernen. ,,Er zijn paar verenigingen die heel erg de sympathie hebben van Rabobank-leden buiten Putten. Zo treden de Boerendansers door het hele gebied op in verzorgingstehuizen en bejaardencentra van Harderwijk tot Bunschoten. Oudere mensen vinden dat prachtig. Het is echt niet zo'n grote vereniging, maar op alle plaatsen is er op ze gestemd. Van het geld dat ze krijgen gaan ze vier gratis optredens verzorgen.''

TRUCKFESTIJN De Boerendansers haalden 1.051 euro op en eindigden gedeeld tweede samen met mannenkoor Fontanus. Winnaar werd Stichting Truckfestijn met 1.067 euro. Dat was een grote verrassing voor Bianca Blom, die de cheque samen met haar man Gerrit in ontvangst nam. ,,Dit is echt heel leuk en 1067 euro is heel veel geld. Een bestemming hebben we nog niet bedacht. Het truckfestijn is een rondrit door Putten en Ermelo op de laatste zaterdag in augustus. Vrachtwagenchauffeurs nemen iemand mee met een lichamelijke of geestelijke beperking en bezorgen die mensen een mooie dag. De rondrit start om 11.00 uur en duurt meestal tot 14.00 uur. Daarna is er op de manege van het Hippisch Verband aan de Halvinkhuizerweg nog een feest met muziek en wat eten. Wij organiseren dat met zijn zessen, maar er helpen veel vrijwilligers en verkeersregelaars mee. Voor de Clubkas Campagne hebben we ouders en verzorgers van cliënten uit 's Heeren Loo aangeschreven. Daar rijden ook altijd veel mensen van mee. Ook is de actie gedeeld in de groepsapp van onze vrijwilligers.''

 

Kantoordirecteur Nap ziet dat de Clubkas Campagne leeft in het dorp. ,,Doordat er in Putten dertig verschillende verenigingen campagne voerden, is er veel publiciteit geweest. Zo wordt zichtbaar wat wij doen als bank. Onze missie is een bijdrage leveren aan welvaart en welzijn. Welzijn wordt in Putten bevorderd door een actief verenigingsleven. Die clubs steunen wij, maar dat ging altijd wat ad hoc en willekeurig. De Clubkas Campagne houden we sinds een paar jaar en is transparanter. Naarmate je meer steun van de samenleving krijgt en als vereniging beter je best doet, haal je meer geld op. Wij zijn een coöperatie en dit geld is coöperatief dividend. Dit is door de leden zelf opgebracht en ze kunnen zo voor een deel ook zelf bepalen waar hun geld aan wordt besteed.''

Nap zette de prijswinnaars met de hoogste bedragen in het zonnetje. De originaliteitsprijs van 250 euro ging naar vocaal ensemble Vaya Con Dios. ,,Zij hadden op een bestaande melodie een tekst geschreven over deze campagne. De slotavond was een gezellig feestje. Decentraal op de lokale kantoren is leuker dan een centrale bijeenkomst. Als ik de geluiden van mijn collega's hoor, gaan we dit niet meer anders doen.''