• n.v.t.

Blended marketing: combineer social media en visitekaartjes

Het gebruik van de juiste marketingstrategie voor een bedrijf is vaak de sleutel tot succes. Of het nu om een winkelketen, een kleine zelfstandige of een webshop. En in dit digitale tijdperk is het logisch dat veel organisaties kiezen voor online marketing, ook lokale ondernemingen in Putten. Een online marketingstrategie wordt steeds belangrijker, omdat internet en mobiele apparaten de gewoonten van consumenten veranderd hebben. Traditionele marketingtools worden hierbij steeds vaker aan de kant geschoven.

Digitaal is nieuw en spannend en het lijkt of iedereen 24/7 online is doordat mobiele apparaten altijd binnen handbereik zijn. Maar natuurlijk is dit niet zo. Consumenten leven in de offline wereld en komen dus niet alleen met online kanalen in aanraking. Digitalisering heeft veel voordelen, maar we moeten niet vergeten dat traditionele methoden nog steeds vele voordelen bieden, zeker ook aan ondernemers die regionaal opereren. Hierbij kan gedacht worden aan tools die al etterlijke jaren gebruikt worden, zoals promotie met flyers, advertenties in de vorm van printcampagnes, visitekaartjes drukken en posters. De meest effectieve manier om betere resultaten te behalen is door het combineren van online en offline marketing.

Benut de pluspunten van elk kanaal Steeds meer professionals raken overtuigd van het mixen van offline en online marketing, waarbij ze alle kanalen benutten om het maximale aantal klanten aan zich te binden en de kansen op groei en succes van de organisatie drastisch vergroten. Maar hoe zorg je als ondernemer ervoor dat je deze twee marketingtechnieken op een goede manier kunt combineren? Blended marketing is het antwoord. Hierbij worden de pluspunten van elk kanaal gebruikt om klanten te bereiken en te verleiden tot een aankoop. Het doel is dat offline en online elkaar versterken. Door de fusie van de kanalen kan de conversieratio vergroot worden en het imago van de organisatie versterkt worden.

Hoe combineer je tools met blended marketing?Het klinkt vrij logisch om online en offline marketing te combineren, maar hoe werkt dit in de praktijk? Een manier van blended marketing is bij persoonlijke contacten, bijvoorbeeld op een beurs of tijdens een netwerkbijeenkomst offline middelen zoals visitekaartjes te gebruiken en hierin naar de de online kanalen van een bedrijf, zoals de website en social media kanalen te verwijzen. Offline marketing moet bij deze vorm dus verkeer naar de online kanalen leiden. En het doel is natuurlijk dat via de online kanalen klanten vervolgens  tot een aankoop overgaan. Een andere vorm is door online marketing te gebruiken om met behulp van instrumenten als Google Adwords en Facebook meer te weten te komen over het type consument en de communicatie van de organisatie hierop aan te passen. Hierbij dient online marketing voor branding van de organisatie. Offline marketing kan vervolgens gebruikt worden met een promotioneel doeleind. De organisatie kan bijvoorbeeld aan klantenbinding werken door het invoeren van klantenkaarten en kortingen bieden voor het gebruik in een fysieke winkel.

Conclusie! Het combineren van online en offline marketing is misschien niet het eerste waar ondernemers aan denken, maar door te profiteren van de pluspunten van beide kanalen, zorg je voor een optimale combinatie die zal bijdragen aan de groei en het succes van de organisatie.