Roosendaalseraceweg

Toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had, reed ik het liefst overal heen met de auto. Voor elke boodschap stond ik bij mijn ouders voor hun autosleutels. Met je nieuw verworven recht om auto te rijden wil je dan zoveel mogelijk doorrijden en niet telkens moeten wachten. Wat ik mij daarvan herinner dat ik vooral veel moest wachten op de Klaas Bosstraat. Vooral in de richting vanaf de Dorpsstraat naar de Engweg stonden altijd auto's aan mijn kant geparkeerd langs de stoeprand waardoor ik elke keer moest wachten en weer kon aansluiten bij de volgende geparkeerde auto. Regelmatig mopperde ik dat ze daar aan beide kanten maar een parkeerverbod moesten instellen.

Een wijze man legde mij toen uit dat dit straatje door die geparkeerde auto's relatief veiliger was. 30 km-zones bestonden toen nog niet, maar de snelheid van automobilisten werd door die geparkeerde auto's flink omlaag gebracht. Ik vatte het toen nog anders op, maar dit klopt natuurlijk wel. Sterker nog, voor mijn gevoel wordt er in de oude woonwijken, waar nog een stoep is en auto's aan beide kanten langs de stoeprand staan, minder hard gereden dan op die stoeploze wegen in de nieuwere wijken met allemaal parkeervakken. Daardoor is het wegvak altijd vrij voor auto's om in twee richtingen de maximale snelheid (en vaak veel harder) te kunnen halen.

Dit geldt ook voor de Roosendaalseweg binnen de bebouwde kom. Dit is binnen de 30 km-zone. Het afgelopen jaar is deze opnieuw ingericht. Daarvoor werd nog wel eens genoemd dat de weg uitnodigde om harder te rijden en daardoor ook handhaven op 30 km/u lastiger maakt. De weg is vorig jaar iets anders ingericht. Vanwege de breedte van de weg en de parkeervakken daarnaast sneuvelde er wel eens een autospiegel. Blijkbaar willen we als automobilist nog steeds graag doorrijden. We remmen of stoppen niet, ook niet op een krappe weg. Het is natuurlijk best zuur als je spiegel van je geparkeerde auto af gereden wordt door een te hard doorrijdende automobilist. De oorzaak van de kapotte spiegels wordt vervolgens in allerlei (sociale) media vooral toegeschreven aan een te krappe weg. Onlangs is de nieuw-ingerichte weg opnieuw ingericht. Ik ben er eens een paar keer doorheen gereden met de auto. Met alle geparkeerde auto's weer lekker diep in hun parkeerhavens is de hoofdrijbaan weer lekker vrij om flink door te kunnen rijden. Natuurlijk schrijf ik hier niet op dat ik de 50 km/u makkelijk gehaald heb, maar het moet zeker kunnen.

Eigenlijk is dit stuk Roosendaalseweg nu ingericht zoals ik vond dat de Klaas Bosstraat had moeten zijn. De grens tussen doorrijden en racen op de huidige Roosendaalseweg is soms heel vaag.

Martijn Fabriek.