Uitnodiging evaluatie

Als je iets bestelt op internet en je bent een nieuwe klant, dan is de kans groot dat je de volgende e-mail berichten binnen enkele minuten van elkaar ontvangt: 1. Bevestiging van het aanmaken van je webaccount; 2. Validatiebericht om je e-mail adres te controleren; 3. Bevestiging van de bestelling; 4. Betalingsbevestiging van de bestelling; 5. Factuur van de bestelling; 6. Bericht van verzending van je bestelling al dan niet met track-and-trace code.

Heb je het spul binnen, dan komt binnen een paar dagen een uitnodiging om mee te doen aan de evaluatie van je bestelling. Als je niet snel genoeg reageert door aan de evaluatie mee te doen, krijg je ook nog binnen een paar dagen de herinnering van de uitnodiging van de evaluatie van de bestelling. Je zal weten waar je wat bestelt hebt ook, want vervolgens krijg je regelmatig automatisch de nieuwsbrief van de betreffende webshop totdat je je daar op afmeldt. Herkenbaar? Ook daarom is het soms heerlijk om iets anoniem in een gewone winkel (natuurlijk in Putten) te kopen omdat je vervolgens niet per e-mail gestalkt wordt door allerlei al dan niet informatieve berichten.

Nutsbedrijven kunnen er ook wat van. Vaak neem je alleen contact met ze op als er wat is dat opgelost moet worden.

Na dat telefonisch gesprek moeten ze het nog daadwerkelijk oplossen. Onze defecte stroommeter moest vervangen worden door netwerkbeheerder Liander en na de vervanging bleek ik volgens Liander en dus ook mijn stroomleverancier op één dag ineens zo'n 10.000 kWh extra verbruikt te hebben. Vervolgens wordt je heen en weer geslingerd tussen de netwerkbeheerder en stroomleverancier. Beide heb ik minstens drie keer aan de lijn gehad. Nog voordat het opgelost is of dat je erover geïnformeerd bent, heb je de evaluatie uitnodiging van het gesprek al te pakken. Mijn probleem was nog niet opgelost, maar ik word al wel gevraagd of ik goed geholpen ben tijdens het telefonisch contact. Ik kan aangeven dat ik vriendelijk te woord gestaan ben, maar die (soms te) vriendelijke woorden konden echter niet verhullen dat het er eigenlijk op neer kwam dat de andere partij het maar moest oplossen. Ik kreeg zes evaluatieverzoeken van de contactmomenten. Als het nog niet is opgelost heeft het geen zin om te evalueren. Als het na zoveel contactmomenten en gedoe eindelijk wel is opgelost, heb je echt geen zin meer om nog te evalueren.

Ik dacht hieraan terug toen ik zag dat de gemeente Putten een enquête wil houden over hoe Putten als gemeente gewaardeerd wordt. Aan zo'n onderzoek wil ik wel graag meedoen. Ik hoop dat ik binnen de steekproef van 1800 inwoners val die ze hiervoor uitzoeken. Als dat niet zo is, kan ik me hierbij opgeven? De gemeente kan de hele enquête zo opsturen naar mij aan de Achterstraat. Het huisnummer zal ongetwijfeld bij de gemeente bekend zijn. Voor degenen die de enquête wel krijgen, maak hier gebruik van! Heel Putten en alle Puttenaren die buiten de steekproef vallen, hebben baat bij de evaluatie ervan.

Martijn Fabriek.